Miért?

Ebben a blogban a saját tapasztalataimat osztom meg Veled, aki még csak most gondolkodsz azon, hogy vajon mit csinálsz rosszul, hogyan tudnál javítani az életeden, de minden eddigi próbálkozásod kudarcot vallott. Hogy miért teszem mindezt? Azért, hogy értelmet adjak mindannak, ami velem történt. És ez az értelem a másokon való segítés. Így könnyebb elviselnem a "miért pont velem történt ez?" érzését.

Az objektív valóságot pedig Patricia Evans: Szavakkal verve című könyve szolgáltatja a saját tapasztalataimhoz. Nem bátorítalak és nem biztatlak semmire, mert minden élethelyzet más és más. Csupán segíteni szeretnék Neked, hogy felismerd azt a jelenséget, ami körülvesz, amiben élsz, és még csak nem is tudsz róla: a szóbeli bántalmazást.

2014. június 6., péntek

A szóbeli erőszak kategóriái 2. Ellenkezés

Patricia Evans Szavakkal verve című könyve így ír erről:

"A bántalmazó ellenfélnek tekinti partnerét. Hogy merészel az övétől eltérő nézetet vallani? Ha partnere másképp látja a dolgokat, a bántalmazó úgy érzi, elveszítette fölötte az uralmát, tehát azt választja, hogy vitába száll gondolataival, érzéseivel és élményeivel. A szóbeli erőszak kategóriái közül az ellenkezés igen romboló a párkapcsolat szempontjából, mivel útját állja a megbeszélés minden lehetőségének, következetesen tagadja az áldozat élményeit."

Hát, erre rengeteg példát tudnék hozni, de az az igazság, hogy egy idő után már nem fejtettem ki, ha valamiről más volt a véleményem, mert tudtam, hogy hogyan fog reagálni. Inkább mindenben egyetértettem, vagy megtartottam magamnak, ha más volt a véleményem. Egyébként is olyan vagyok, hogy a nem fajsúlyos kérdésekben inkább engedek. Nem éri meg a fáradságot a vita. A másik elvem, hogy felmérem, kinek fontosabb a dolog: nekem vagy a másiknak, és aszerint hozok döntést, hogy annak kedvezzen, akinek fontosabb. Ezért meg is kaptam a kritikát, hogy "túl szelíd vagy, veled még veszekedni se lehet" vagy: "ne legyél ennyire konfliktuskerülő" és: "állj ki magadért a munkahelyeden"

Egy területen azonban nem tudtam annyiban hagyni a dolgot: a gyerekek nevelése kapcsán. Láttam, hogy mennyire szenvednek, ha kiabált vagy trágárul beszélt velük, ha korlátozta őket valamiben, vagy kritizálta, fenyegette őket, megszégyenítette őket mások előtt, nem tartotta be a nekik tett ígéreteket, parancsolgatott kérés helyett, ellentmondásosan viselkedett velük: "amit szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek", aztán pedig az egészet tagadta és elkendőzte: "ti még nem hallottatok engem kiabálni" vagy: "csak nevellek benneteket, hogy a javatokra váljon" (ezek mind a szóbeli erőszak kategóriái). Szóval, a gyerekekkel kapcsolatban (nem mindig, de ha nagyon durva volt, akkor igen) néha kifejtettem az ellenkező véleményemet. Az első alkalommal azt mondta, hogy többet ne mondjak neki ellent, mert lerombolom a gyerekek előtt a tekintélyét. Ettől kezdve négyszemközt beszéltem meg vele ezeket, de mindig hasonlókat mondott:
"Már megint véded őket!" 
"Mindig találsz felmentést a részükre!"
"Jó, engem nem érdekel, akkor váljon ilyen-olyan-amolyan ember belőle, majd jól elkerülik az emberek, mert nem lehet megmaradni mellette."
"Oké, nem kellett volna csúnyán beszélnem, de mindig úgy kihoz a sodromból!"

"- Miért nem szólsz rá?
- Miért szólnék rá, hiszen nem csinált semmi rosszat"
- Persze, mert te nem vállalod fel a konfliktusokat!
- De hát, nincs is konfliktus"

"- Miért  nem szóltál neki, hogy rakjon rendet?"
- Szóltam.
- Dehogy szóltál!"

"Nem bírom a gyerekeidet!"

És a legvégén:
"Már nem nulláról, hanem 95%-ról indul bennem az ideg, ha csak meglátom a fiadat!"

Az én gyerekeim se jobbak, se rosszabbak, mint más gyerekek. A fiam osztályfőnöke szó szerint ezt mondta: "olyan jó természete van". A lányom pedig már felnőtt, okos, éretten gondolkodik, és az utóbbi 2 évben már csak a "túlélésre játszott", vágta a centit, hogy mikor mehet kollégiumba, és hacsak nem volt iskola, a barátjánál volt. Begubóztak a szobájukba, csak enni, inni és vécére jöttek le. Ha mégis lemerészkedtek, előfordult, hogy valamilyen ürüggyel visszazavarta őket. Pl.: "csak akkor jöhetsz le, ha rend van a szobádban". Ha adtak egy puszit, vagy átöleltek, és a bántalmazó látta, rájuk förmedt: "mit nyalod-falod anyádat?". Ha a fiam megfogta a kezem az utcán: "ne fogd már anyád kezét az utcán 14 éves létedre". A bántalmazó általában kint volt, én a földszinten, a gyereke meg a szobájukban. Ez volt nálunk a családi élet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése