Miért?

Ebben a blogban a saját tapasztalataimat osztom meg Veled, aki még csak most gondolkodsz azon, hogy vajon mit csinálsz rosszul, hogyan tudnál javítani az életeden, de minden eddigi próbálkozásod kudarcot vallott. Hogy miért teszem mindezt? Azért, hogy értelmet adjak mindannak, ami velem történt. És ez az értelem a másokon való segítés. Így könnyebb elviselnem a "miért pont velem történt ez?" érzését.

Az objektív valóságot pedig Patricia Evans: Szavakkal verve című könyve szolgáltatja a saját tapasztalataimhoz. Nem bátorítalak és nem biztatlak semmire, mert minden élethelyzet más és más. Csupán segíteni szeretnék Neked, hogy felismerd azt a jelenséget, ami körülvesz, amiben élsz, és még csak nem is tudsz róla: a szóbeli bántalmazást.

2014. június 8., vasárnap

A szóbeli erőszak kategóriái 9. Aláásás

Patricia Evans Szavakkal verve című könyve így ír erről:

 "Az aláásás nemcsak  az érzelmi támogatást vonja meg az áldozattól, hanem annak önbizalmát és elszántságát is felőrli. Az aláásás módszerét alkalmazó bántalmazó rendszerint számos egyéb technikát is bevet áldozata ellen. Ennek következtében az áldozat önértékelése és önbizalma már eleve alacsony, ami még sebezhetőbbé teszi."

"A szabotázs szintén az aláásás egyik fajtája. Íme egy példa:

Teljesen fel voltam dobva, amikor elmondtam Deannek, hogy kigondoltam egy novellatémát, amit meg akarok írni. Végighallgatott, majd így szólt: "Nem ismerek senkit, aki ezt elolvasná." 

2013-ban kitaláltam, hogy készítenék egy nyomtatott kiadványt az általam készített tárgyakból, fényképekkel, leírással, mivel az interneten már olyan nagy sikert aratott. Persze ő le akart beszélni, hogy nem fogjuk tudni eladni a füzeteket, és a nyakunkon marad. 

" katasztrofális kudarcot jósol a másik terveinek."


Készítettem egy üzleti tervet, amiben levezettem, hogy ha 150 db-ot nyomtattatunk, akkor 100-at kell eladnunk, hogy megtérüljön, a többi a haszon. "Hát jó, legyen." Mondta, de a hangjából kicsengett: "úgysem fog sikerülni". Valóban, csak 50 db-ot sikerült eladni belőle, és néhányszor hallgattam is miatta, de nem adtam fel. Bíztam magamban és a kreativitásomban, és felkerestem egy kiadót a következő kötet tervével. Így nem az enyém az anyagi kockázat, és még tiszteletdíjat is kapok. A kiadó kapva kapott az alkalmon, és jelenleg előkészületben van a könyvem, amit hamarosan minden könyvesboltban lehet majd kapni.

"A negyedik fejezetben már olvashattunk Ellenről, akitől tanulás közben mindig azt kérdezgette a férje, hogy jól van-e. Ellen lassan kezdte úgy érezni, hogy valami gond van vele - szorongás alakult ki benne a tanulással kapcsolatban. Az effajta szabotázs aláássa az áldozat elszántságát és önmagával kapcsolatos érzéseit."

Sokszor kérdezgette tőlem, miközben a kreatív hobbimmal foglalkoztam, hogy nem kellene-e szemüveg, jól látok-e, és hogy ismer valakit, akinek bizony ínhüvely gyulladása lett ettől a tevékenységtől.

"A szabotázs másik formája a közbevágás és félbeszakítás. (...) Vagy azzal szakítja félbe a nő történetét, hogy miután közbevágott, ő fejezi be a sztorit,"

Emlékszem, gyakran a szavamba vágott, miközben beszéltem hozzá, és teljesen más témába kezdett. Ilyenkor mindig úgy éreztem, nem érdekli, amit mondok, csak a saját gondolataival van elfoglalva.

Az is gyakran megesett, hogy társaságban elkezdett mesélni valamit, aztán azt mondta nekem: "Mondd el te, te jobban tudod." Átvettem a szót, de hamarosan visszavette, és elmondta ő a történet végét. Mintha velem végeztetné el az unalmas munkát, és ő aratja le a sikert a csattanóval.

"Bert megjegyzése tulajdonképpen ezt sugallta: "Tudok helyetted gondolkodni. Neked ez úgyis túl bonyolult."

Este néztük a tv-t. Én elkezdtem keresgélni az elektronikus műsorújságban, de fáradt is voltam, meg zaklatott a bántalmazás miatt, és néha véletlenül rossz gombot nyomtam meg. Az elsőnél még hallgatott, de a második alkalommal ezt mondta: "Na, add ide, látom, nem megy ez neked." Erre - magam is meglepődtem, mert azelőtt szó nélkül átadtam volna a távirányítót és még bocsánatot is kértem volna, de akkor már olvastam Patricia könyvét, és abban a szóbeli bántalmazásra adandó válaszokat - ezt feleltem: "Légy szíves, ne mondd ezt. Én is tudom kezelni a távirányítót." Annyira megdöbbent, hogy néhány nap múlva fel is említette a dolgot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése